דיאטה לבני נוער

בני אדם רבים רגישים מאוד למשקל שלהם, שהרי הוא מהווה נדבך משמעותי בדימוי העצמי, אבל כשמדובר בבני נוער הרגישות גבוהה במיוחד – הן מפני שבני קבוצת גיל זו חשופים במיוחד לביקורת חברתית והן מפני שהאישיות שלהם עדיין לא התגבשה ועל כן הם מייחסים משמעות רבה יותר לתגובות חיצוניות ולדעתם של אחרים.

החשיבות הרבה של המשקל בעיני בני הנוער מובילה רבים מהם לפצוח בדיאטה אחת לזמן מה. מאחר שגיל ההתבגרות כשמו כן הוא, גיל שבו כל מערכות הגוף מתפתחות וצומחות, חשוב מאוד לבצע שינויים תזונתיים בצורה זהירה ובפרט לבחור בדיאטה המותאמת לצרכים הייחודיים של הגוף ולהיזהר מדיאטת כסאח בשלב קריטי זה של התפתחותו.

הדרך הטובה ביותר היא להתייעץ עם אנשי מקצוע – רופאה, תזונאית קלינית וכו' – אבל גם התעמקות בנושא וצבירת ידע יקר ערך הן דרכים מומלצות לכל מי שרוצה הן להישאר רזה והן להיות בריא.

טיפים למלחמה בפיתויים הרבים

אורח החיים התזזיתי לcanstockphoto5297212מדי של רוב בני הנוער מקשה עליהם לאכול בצורה מסודרת, ובנוסף חושף אותם לפיתויים רבים – ובעיקר ג'אנק פוד הנמצא בשפע במקומות הבילוי שלהם ובפרט בקניונים, אחד האויבים המושבעים של כל דיאטה באשר היא.

לא קל להימנע מאותם מאכלים, שהריחות והטעמים שלהם כבר צרובים עמוק בתודעה של רובנו ומזוהים עם כיף עקב מסעות פרסום אפקטיביים במיוחד של אותן רשתות מזון מהיר – לא קל, אבל אפשרי. ראשית, אין חובה לוותר לגמרי על מזונות שכאלה, ובהחלט אפשר פעם בשבוע-שבועיים "לחטוא" עם ג'אנק פוד. יחד עם זאת, רצוי מאוד למשל לוותר על הקולה ולדבוק במים שהם גם לא משמינים וגם הרבה יותר בריאים.

באופן כללי, מומלץ לבני נוער לוותר על משקאות ממותקים (כולל, אגב, אלה המתהדרים באפס קלוריות שכן גם הם מזיקים לגוף בשלל דרכים).

כמו כן כדאי לא לדלג על ארוחות – דרך זו לא רק שלא מובילה להרזיה אלא אף להיפך. במקום זאת רצוי לאכול 4-5 ארוחות קטנות-בינוניות שייצרו תחושת שובע לאורך כל היום.

טיפ נוסף הוא לנתק את הקשר בין אוכל לנחמה: חייהם של בני הנוער רוויי לחצים, אכזבות וקשיים ובאופן טבעי הם זקוקים ללא מעט נחמה. במקרים רבים הנחמה נמצאת במזון, ובפרט כזה משמין ולא בריא, ועל כן, על מנת שלא לפגוע בדיאטה, כדאי להיות מודעים לכך ולמצוא דרכים אחרות להתמלא מחדש באנרגיות חיוביות (מוזיקה, למשל, היא דרך נהדרת).

תפריט צמחוני או טבעוני כדיאטה לבני נוער

בשנים האחרונות בני נוער רבים עברו לתפריט צמחוני או טבעוני, גם בגלל הנטייה שלהם להתלהב מטרנדים חדשים אבל בעיקר בזכות המודעות הרבה שלהם לצדדים השליליים של תעשיית הבשר כמו גם זו של תעשיית החלב. בנוסף בחירה באורח חיים שכזה מתאימה מאוד לדיאטה.

דיאטה בריאה שכזו כמובן מחייבת תשומת לב לכמה מרכיבים חיוניים בתזונה, כדי לוודא שלא יחסרו. בפרט מדובר בברזל, סידן, B12 וכן ויטמינים ומינרלים חשובים אחרים – אבל שפע המזונות הנגישים עבורנו ובעיקר המידע הרב והזמין לכל מאפשר הרכבת תפריט נטול בשר (ואף נטול מוצרי חלב) שיבטיח ירידה במשקל מבלי לפגוע בבריאות.

הכמויות המומלצות לבני נוער הן כ- 50 גרם חלבון, 1300 מ"ג סידן, 2.4 מק"ג מהוויטמין B12 ו-11 עד 15 מ"ג ברזל (נערות זקוקות למעט יותר ברזל מנערים). ברזל ניתן לצרוך באמצעות אכילת קטניות וחלק מהפירות היבשים וכדאי ללוות אותם במאכלים עתירי ויטמין C המסייע לספיגת המינרל החשוב, סידן קיים בשפע בטחינה, בטופו, בברוקולי מבושל ובעוד מזונות, ואילו חלבון – אחד המרכיבים החשובים ביותר בתפריטם של בני הנוער, וכזה שאסור לוותר עליו גם במהלך דיאטה – נמצא בדגנים, אגוזים, זרעים, מוצרי סויה וקטניות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>