דיאטת חלבונים

canstockphoto2668952דיאטת חלבונים היא דיאטה שבה חלבונים רבים תופסים את מקומן של פחמימות: אם בתפריט יומי רגיל משקלם של החלבונים הוא כ- 10 עד 15 אחוז, הרי שבדיאטת חלבונים מזנק חלקם היחסי בתזונה ל- 30 ואפילו 50 אחוז!

למעשה, ישנם סוגים רבים של דיאטות חלבונים, כשההבחנה העיקרית היא בין דיאטת חלבונים שכמות הפחמימות בה נמוכה מאוד אך אין הגבלה על כמות השומן לבין דיאטות שבהן הוויתור על פחמימות הוא מתון יותר וכן ישנה תשומת לב רבה יותר להפחתת כמות השומן בתפריט. אחת מהדיאטות המפורסמות ביותר בקטגוריה זו היא דיאטת אטקינס, שאותה פיתח ד"ר רוברט אטקינס על סמך ההנחה שאם עד המהפכה החקלאית בני האדם כמעט ולא צרכו פחמימות, הרי הן מיותרות ועצם הוצאתן מהתפריט – בלי לבחון השפעת מרכיבים אחרים בתזונה – תבטיח הצלחה בדיאטה. בשנות ה- 70 של המאה ה- 20 הפכה דיאטת אטקינס ללהיט של ממש בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם, למרות התנגדות עזה של הממסד הרפואי. בעקבות מותו של ד"ר אטקינס (ששקל, אגב, 117 ק"ג…) הועם זוהרה של הדיאטה שפיתח, ובעיקר הושם דגש רב יותר על צריכה של שומנים בלתי רוויים (דוגמת שמן זית) על חשבון שומנים רוויים (בשר, חמאה וכו').

יחד עם זאת העיקרון של כמות חלבונים גבוהה וכמות פחמימות נמוכה לא נעלם, וכך, לדוגמה, צצה דיאטה פופולארית אחרת, סאות' ביץ' שמה, שגם היא דוגלת בהפחתה משמעותית של הפחמימות לטובת החלבונים. הירידה המשמעותית במשקל של ביל קלינטון הודות לדיאטה מהירה זו שתרמה רבות ליחסי הציבור שלה, אם כי כדאי לדעת שמספר שנים לאחר מכן, ובעקבות הצורך בניתוח לב פתוח ושורה של מחלות כלי דם ולב באופן כללי, עבר נשיא ארה"ב לשעבר לתזונה טבעונית.

איך עובדת דיאטת חלבונים?

דיאטת חלבונים מבוססת כאמור על הכפלת כמות החלבונים בתפריט ועל צמצום משמעותי של הפחמימות.

הכמות הגדולה של החלבונים מפחיתה משמעותית את תחושת הרעב (אחד האויבים הערמומיים והמסוכנים ביותר של כל דיאטה). בנוסף, הגוף נאלץ לפרק כמויות גדולות יחסית של חלבונים ולשם כך הוא זקוק לאנרגיה – כלומר נשרפות קלוריות רבות.

חלבונים נמצאים בעיקר בבשר (בקר, עוף או כל סוג אחר) וההמלצה היא להעדיף את הגרסה הרזה על פני נוטפת השומן, טופו (שבמקביל גם מעלה את רמת הכולסטרול הטוב בגוף), ביצים, דגים (המכילים גם את חומצת השומן החיונית אומגה 3), שעועית ומוצרי חלב (כשהעדיפות היא לכאלה דלי שומן).

בנוסף חשוב לאכול פירות וירקות רבים.

במסגרת צמצום כמות הפחמימות, חשוב מאוד לצרוך מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך (אלה המבוססים על קמח מלא, אורז מלא וכו') ולוותר על אלה בעלי האינדקס הגליקמי הגבוה.

סכנות בדיאטת חלבונים

לכאורה דיאטת חלבונים היא פיתרון מושלם: תחושת הרעב המציקה נעלמת, הגוף מקבל את החלבונים החיוניים ושריפת השומנים מייצרת מספיק אנרגיה כדי לתפקד כהלכה, מזונות מזיקים בעלי אינדקס גליקמי גבוה מוצאים מהתפריט – וקילוגרמים רבים יחסית מושלים במהירות.

הבעיה היא שעל פי הניסיון המצטבר הפסקת דיאטה זו מובילה תוך זמן לא רב לחזרתם של הקילוגרמים שהוסרו, כך שהדרך היחידה לשמור על משקל תקין היא להתמיד בדיאטת החלבונים לכל החיים – אולם לכך יש מחיר בלתי מבוטל.

ראשית, מזונות רבים המכילים כמות גבוהה של חלבונים מכילים גם שומן רווי, דבר מסוכן מאוד לכלי הדם, שכן השומן מצטבר בהם ופוגם בזרימתו התקינה של הנוזל החיוני, וגם הלב נמצא בסכנה מוגברת עקב כמות השומן הרווי הגדולה.

סכנה נוספת הטמונה בדיאטת חלבונים היא אובדן כמות גדולה של סידן (עקב עודף החלבונים) וכתוצאה מכך אוסטיאופורוזיס, ואילו מי שסובל מבעיה כלשהי בתפקוד הכליות עלול לגרום להן נזק של ממש אם יתמיד בדיאטת חלבונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>