הדיאטה שתתאים לכם

המזון שאנו צורכים הוא אחד הנושאים המעסיקים ביותר את בני האדם בכל העולם. אנשים נהנים לאכול ועסוקים במגוון השיטות לבישול, במתכונים, בטעמים, בבריאות המזון ולפעמים גם בניסיונות למתן את צריכת הקלוריות ולרדת במשקל. ישנם לא מעט טרנדים ואופנות בכל הנוגע לדיאטות ותפיסות לגבי התזונה לאורך השנים, חלקן מוצלחות יותר ואחרות פחות, חלקן מומלצות ובריאות יותר ואחרות פחות.

אין ספק שכפי שבני האדם שונים זה מזה, לכל אחד יש העדפה לסוג מסוים של מזון וכשמדובר ברצון לרדת במשקל, כל אחד בוחר את השיטה שבה הוא מרגיש שיחזיק מעמד לאורך זמן או שנראית לו היעילה והמתאימה ביותר עבורו. הינה פירוט של כמה דיאטות ידועות ופופולריות ברחבי העולם בשנים האחרונות והתפיסה העומדת מאחוריהן.

אוכלים כמו ציידים ולקטים

אחת השיטות הידועות בשנים האחרונות היא דיאטת פליאו, המבוססת על התפיסה שהאדם צריך לאכול מזון לא מעובד, ללא תוספות תעשייתיות כפי שהיה נהוג בתקופת האדם הקדמון, בתקופה הפליאוליתית. המזון שהתפתח והוכנס לתפריט של האדם לאחר המהפכה החקלאית אינו נכלל בתפריט בשיטה זו. בתזונה זו צורכים בשר, כולל חלקים פנימיים, עוף, דגים, גרעינים, אגוזים, ירקות, פירות, חמאה, ונמנעים מפחמימות, מלח, חומרים משמרים, מזונות מעובדים, ממתיקים מלאכותיים, סוכר, קטניות ודגנים. הרעיון העומד בבסיס השיטה הוא כי דפוסי האכילה המערביים גורמים למחלות ולבעיות בריאותיות ויש לחזור לתזונה בסיסית וטבעית יותר. יש לתפיסה זו חסידים רבים אך גם לא מעט מתנגדים, הטוענים שתזונה זו עלולה לפגוע בבריאות לאורך זמן בשל צריכת החלבונים והשומנים הגבוהה וכיוון שאינה מאוזנת.  

התזונה הים תיכונית

הדיאטה הים תיכונית נחשבת לאחת המאוזנות, הבריאות והמומלצות לפי מומחי תזונה, כיוון שהיא מאפשרת אכילת מגוון מזונות, גמישות ובחירה רבה. התפיסה מאחורי השיטה היא שבמדינות כמו יוון, איטליה וספרד תוחלת החיים גבוהה כתוצאה מתזונה עשירה בשומנים בריאים, דגים, ירקות, פירות, דגנים, קטניות, אגוזים, ביצים, גבינות, יין אדום ומעט בשר אדום. תפריט זה מאפשר גיוון וחופש בחירה, וכאן גם יכול להיות החיסרון: אין משטר ברור והנחיות מגבילות, ויש אנשים שיתקשו לדבוק בשיטה בעלת חופש גדול. 

השיטה הקיטוגנית

התזונה הקיטוגנית מאוד פופולרית בשנים האחרונות ואנשים רבים בוחרים להוציא מהתפריט היומי שלהם מזונות כמו פירות, דגנים, לחם ואפילו ירקות שורש הנחשבים לפחמימות, ולהכניס יותר שומנים לתפריט. התפיסה העומדת בבסיס השיטה היא שדיאטה דלה בפחמימות ועשירה בשומנים גורמת לשחרור קטונים לזרם הדם, והיעדר גלוקוז המגיע מפחמימות גורם לגוף לנצל את מאגר השומנים כדי לייצר אנרגייה. בתפריט כזה נהוג לצרוך כמויות גדולות של חלבון, שומן וירקות ומעט מאוד פחמימות. זו תזונה שלא קל להתמיד בה לטווח ארוך ולוותר על פחמימות, אך היא מאפשרת מגוון מזונות כמו בשר, גבינות, דגים, גרעינים, אגוזים, שמן, ביצים ועוד. עם זאת, תפריט כזה עלול להגביר עייפות, חולשה, עצירות ותופעות נוספות לאורך זמן.