איך עושים דיאטה בהריון

canstockphoto3845228הריון הוא תקופה מרגשת מאוד אבל גם מטלטלת למדי ובמהלכה חווה גופה של האישה שינויים משמעותיים. אחד מהם הוא כמובן המשקל שלה, אבל חשוב לדעת שהפן האסתטי, החשוב למדי בימים כתיקונם, מהווה מרכיב זניח יחסית במהלך ההריון (וממילא עלייה במשקל מחמיאה לרוב רובן של הנשים ההרות) – תשומת הלב העיקרית צריכה להיות מופנית לבריאות האם והעובר, כלומר לוודא שהתזונה של האם (שבסופו של דבר היא גם תזונתו של העובר) היא נכונה ובריאה. לצד האחריות של האם, זוהי גם אחריותו של הרופא המלווה את ההריון ואם מסיבה כלשהי ההריון מסתיים בלידה לא תקינה, הרי שבמקרים רבים מוגשת תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה.

תזונה מומלצת במהלך הריון

במהלך הריון מומלץ להקפיד על ארוחות מסודרות על מנת למנוע מצבי חסר בגוף, על שתייה מרובה של מים (לפחות 10 כוסות ביום!), לאכול מאכילים עתירי סיבים תזונתיים (ירקות עם הקליפה, פירות עם הקליפה, דגנים מלאים), לוותר על פחמימות ריקות לטובת פחמימות מורכבות (אורז מלא, לחם מלא וכו'), לצרוך חלבונים מלאים (מוצרי סויה, טופו, אגוזים, קינואה, בשר או ביצים) וכן להקפיד על שומנים שאינם מזיקים לגוף דוגמת שמן סומסום, שמן אגוזים, טחינה ושמן זית (על חשבון שומן רווי שהוא אחד המזיקים הגדולים בעולמנו, ונמצא בחמאה, מרגרינה, בשר שמן ומאפים שיש בהם שומן מוקשה).

במהלך שלושת החודשים הראשונים של ההריון מומלץ לצרוף תוסף של חומצה פולית, ולאחר מכן ועד כחודש וחצי אחרי הלידה לצרוך תוסף מזון הכולל ברזל.

הסכנות הטמונות בעודף משקל במהלך הריון

מצד אחד העובדה כי האמא "אוכלת בשביל שניים" והצורך הממשי והחיוני בתזונה הכוללת את כל אבות המזון הופך את ההריון לתקופה בלתי מתאימה לחלוטין עבור דיאטה. מצד שני, עודף משקל משמעותי במהלך ההריון עלול לסכן הן את בריאות האם והן את בריאות העובר.

אחת הסכנות העיקריות היא היווצרות סוכרת הריון. סכנה מוחשית אחרת היא התפתחות רעלת הריון. עודף משקל גם מקשה על ביצוע בדיקות האולטראסאונד השונות המלוות כל הריון, וכן מגביר את הסיכוי כי העובר ייוולד בניתוח קיסרי – כך שההמלצה היא להיצמד לדיאטה בריאה ומאוזנת.

סוכרת הריון גורמת לעובר להיות גדול במידה ניכרת מהממוצע, דבר המגדיל את הסיכון לפרע כתפיים – מצב הנוצר במהלך לידה והמוגדר כמצב חירום לאחר שכתפי העובר נתקעות בתעלת הלידה לאחר שהראש כבר יצא. הטיפול במקרים אלה מחייב זיהוי מהיר של היווצרות המצב ומיומנות גבוהה, ולמרבה הצער לא תמיד כך הדבר ולעתים מקרים אלה מסתיימים בנזק בלתי הפיך וחמור לעובר ובעקבוcanstockphoto8358512ת כך תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה.

רעלת הריון מתפתחת החל מהשבוע ה- 20 להריון, ובמקרים מסוימים היא אף מחייבת את הקדמת הלידה (בתנאי שהעובר כבר בשל דיו לצאת לאוויר העולם, כמובן). רעלת הריון עלולה להסתיים אף היא בפגיעה ניכרת הן בעובר ובעיקר באם, וגם מקרים לא מעטים של רעלת הריון מחייבים הגשת תביעה על רשלנות רפואית בלידה.

רשלנות רפואית בהריון ובלידה

הריון כאמור הוא תקופה רבת תהפוכות ורגישה במיוחד, ועל כן נדרשת מהרופאים המלווים את האם משנה זהירות, הפניה לבדיקות נחוצות מבלי לאבד זמן יקר וכמובן טיפול בהתאם לממצאים.

עודף משקל של האם מקשה כאמור על ביצוע בדיקות אולטראסאונד ופענוח מדויק שלהן, אולם כמובן שאבחון שגוי עקב טעות שאינה עומדת במבחן "הרופא הסביר" (כלומר רופא "סביר" לא היה טועה כך) יוביל לתביעה בגין רשלנות רפואית בלידה (או בהריון).

חשוב יחד עם זאת להדגיש שלא כל נזק לעובר או לאם, גם אם הוא חמור ועם כל הצער שבדבר, הוא בגדר רשלנות רפואית בלידה או בהריון – לשם כך חייבת להתרחש טעות החורגת כאמור ממבחן הרופא הסביר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *