דיאטה מהירה – האם זה כדאי?

canstockphoto6587340

בעשורים האחרונים התפתחה בעולם תרבות אינסטנט ורובנו ככולנו רוצים הכל מהר וכאן ועכשיו. גם בתחום הדיאטות ניכר שינוי – כשבמקום הדיאטה המתונה והשקולה של פעם, זאת שבה הושל קילוגרם אחרי קילוגרם בשילוב של תזונה קפדנית ופעילות גופנית עד שהאדם הגיע למשקל הרצוי והמתאים מבחינתו, צצו דיאטות מהירות שמבטיחות היעלמות של קילוגרמים רבים חיש קל, תוך מספר שבועות ולפעמים אף תוך מספר ימים.

חשוב להדגיש: רופאים, תזונאים ואנשי מקצוע אחרים מסתייגים מאוד מן הטרנד ומזהירים מפניו. לתפישתם, מדובר בהתנהלות לא מאוזנת בעליל שעלולה לגרום נזק של ממש גוף (וגם לנפש). מצד שני ריבוי הדיאטות המהירות והפופולאריות הגואה שלהן מוכיחה כי הן כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים, כך שאין טעם להתכחש לתופעה אלא יש להבין את מניעה ולנסות למצוא דרך זהב שבה המהירות לא תבוא על חשבון הבריאות.

סוגי דיאטות מהירות

בשנים האחרונות צצו כאמור סוגים רבים של דיאטות מהירות ודומה שאחת למספר חודשים מפציעה כוכבת חדש בתחום הדיאטה – שמנצלת את התסכול של רבים מבין המנסים לרדת המשקל שכבר בחנו כמה וכמה דיאטות, והופכת עד מהרה לטרנד (שמן הסתם נזנח לטובת הדבר הבא).

בין השאר ישנן דיאטות המבוססות על חומר גלם אחד בלבד: כך דיאטת מלפפונים שבה אוכלים בעיקר מלפפונים עם מעט מאוד תוספות מותרות או דיאטת כרוב שבה ניזונים בעיקר ממרק כרוב. דיאטה דומה היא כזו שנמשכת 40 יום שבמהלכם אפשר לאכול אך ורק ירקות ופירות ירוקים או מאכלים המבוססים עליהם.

דיאטה מהירה אחרת התפרסמה לאחר שביל קלינטון המליץ עליה – דיאטת סאות' ביץ' המתחילה בשבועיים שבהם אוכלים מעט מאוד (אבל ממש מעט מאוד) ובהמשך מעשירים בהדרגה את התזונה עם אפשרויות נוספות.

ישנן גם דיאטות מהירות שעל פניו דווקא נשמעות טעימות מאוד: כך למשל דיאטת לחם, אם כי אמנם מותר לאכול 8 פרוסות לחם קל מדי יום, עם ממרח לבחירה – אולם בפועל זו אופציה קשה מאוד למימוש וגם לא בריאה במיוחד. דיאטות מהירות אחרות מבוססות על הוצאת הפחמימות מהתפריט.

הסכנות הטמונות בדיאטות מהירות

canstockphoto7053855

בכל דיאטה מהירה טמונות לא מעט סכנות, שכן הגוף שלנו זקוק לכל אבות המזון והמרכיבים שנמצאים במאכלים השונים.

כך, למשל, דיאטת חלבונים שאין בה פחמימות עלולה לגרום לצניחה חדה ברמת האנרגיה שלנו ואף לדיכאון, דיאטת כרוב עלולה לגרום להפרעות במערכת העיכול, דיאטות מהירות שאין בהן מספיק חלבונים ומינרלים חיוניים יובילו לפגיעה במערכת החיסון ובעקבותיה חשיפת הגוף לזיהומים ומחלות, וסכנות אחרות של דיאטה מהירה הן היחלשות העצמות ופגיעה בלב.

איך בכל זאת אפשר ליהנות מדיאטה מהירה?

כאמור, רוב רובם של הרופאים והדיאטנים מסתייגים עמוקות מהקונספט של דיאטה מהירה. יחד עם זאת, מתוך הבנה לצורך הנפשי של אנשים רבים לראות שינוי משמעותי תוך זמן קצר, שכן אחרת הם מתקשים לייצר לעצמם את המוטיבציה הנדרשת למעבר לדרך חיים בריאה יותר, ניתן במקרים מסוימים לבצע דיאטה מהירה יחסית – אולם חשוב מאוד שהיא תהיה מוגבלת בזמן וכן תתבצע תחת פיקוח של איש מקצוע, על מנת שזה יוודא כי לאדם הספציפי לא נגרם נזק חמור ובלתי הפיך כתוצאה מהתפריט הקיצוני שבו הוא בוחר.

חשוב לא פחות הוא המשך הדרך: לאחר פרק הזמן – הכאמור מוגבל – שבו אוכלים מעט מאוד ובעיקר בצורה לא מאוזנת, יש לעבור לתפריט המכיל את כל החומרים להם אנחנו זקוקים, לשלב פעילות גופנית בשגרת יומנו ולהשתמש בירידה החדה במשקל בראשית הדרך כמנוף להמשך הרזיה ובעיקר שמירה על המשקל החדש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *